Wednesday, March 31, 2010

¿Qué hay al otro lado?



Un hombre enfermo se dirigió a su médico, mientras se preparaba para dejar el consultorio y le dijo: "Doctor, tengo miedo de morir. Dígame, ¿qué hay al otro lado?"

Muy escuetamente, el médico le contestó: "No lo sé".

"¿Cómo que no lo sabe? Pero si usted es católico. ¿No sabe lo que hay al otro lado?"

El médico tenía su mano en el pomo de la puerta. Al otro lado, se oyó un ruido de rasguños y lloriqueo y, al abrir la puerta, un perro entró apresuradamente en la habitación y le saltó encima con una evidente manifestación de alegría.

Girándose al paciente, el médico dijo: "¿Ha visto a mi perro? Nunca había estado en esta habitación antes. Él no sabía lo que había aquí dentro. Lo único que sabía es que su amo estaba aquí y, cuando se abrió la puerta, dio un salto hacia adentro sin temor alguno. Conozco muy poco de lo que hay al otro lado de la muerte, pero sé una cosa... sé que Dios, que es mi padre, está allí y eso es suficiente."

La seguridad del católico está en el Señor en quién él o ella cree. Aunque el paso al más alla nos produzca muchos interrogantes, la seguridad de que Dios está al otro lado de la puerta, nos reafirma. No esperes mucho para entrar en contacto con Él. Vale la pena vivir sabiendo quién está al otro lado de la puerta. !Confía en el Señor!

webcatolicodejavier.org

Tuesday, March 30, 2010

Confesión de Tomás

Te habla Tomás, de sobrenombre "el mellizo" por parecerme tanto a mi padre.

Pasé a la historia como el hombre que no creyó que el Señor había vuelto a la vida. Muchos me llaman incrédulo, y dicen bien de mi primera reacción. El asunto es que no ven lo que yo vi, no entienden la fuerza arrolladora de aquel viernes negro.

Algunos olvidan que al principio los demás no le creyeron a las mujeres que fueron al sepulcro ¡Éramos una comunidad de incrédulos!

Sólo quien había visto ese cuerpo colgado en la cruz podía experimentar que resucitar, que el hecho de que ese despojo de hombre resucitará, era un perfecto imposible. Una contradicción tajante.

Lo que se vio allí era un cuerpo desnudo demacrado, sangre que chorreaba sin pausa, cortes en la espalda, el cráneo y los pies; salivazos por todo el cuerpo, barro metido en las heridas profundas. En fin, nada había más parecido al infierno que ese hombre. No se podía agregar nada para que fuera más desagradable... era la encarnación... de la inmundicia y el asco.

Insisto, sólo los que vimos (y lloramos) esta tarde oscura en el Gólgota podemos experimentar la distancia infinita entre este espantoso espectáculo y una vida eterna, feliz, resucitada. Era imposible -y lo era realmente- que ese hombre, mi Dios y Señor, volviera a mirarme a los ojos con la ternura con que lo hacía siempre.

¡La muerte es muerte! La del Señor no fue una luz blanca al fondo de un corredor, fueron 2 días de un cuerpo helado, pálido... ¡No fue una muerte a medias!

Entonces, cuando a los 3 días de este acontecimiento, mis hermanos me dijeron que vivía, la reacción era obvia: "Pobres hombres, no pueden aceptar que murió y que murió para siempre con su utopía: el agua que brota hasta la vida eterna como un manantial". Ahí lancé mi frase tan propagada: "Si yo no veo la marca de los clavos en sus manos y no meto mi mano en su costado, no pienso creer esta novela de amor que ustedes están escribiendo con su dolor". Yo no quería sufrir más, quería terminar de aceptar que no volvería, que se había extinguido su vida como un cirio, que se termina y nadie puede encender nuevamente. Intenté convencerlos de que la tristeza les estaba jugando una mala pasada. No me escucharon.

Durante toda esa semana seguí llorando -nunca antes ni después lloré así- la muerte de mi amigo, mientras estos otros amigos sonreían felices por aquella visita que habían alucinado. Sufrí esos días, el pecho me oprimía el corazón, respirar era jadear entre las lágrimas. Lo confieso. Pensé en el suicidio, se me cruzó por la mente. Ya no había sentido. Todo era negro, negro muerte.

Hasta que un día estábamos todos juntos, yo llorando, y apareció Él, sí Él, al que yo estaba enterrando desde hacía ocho días. Dijo: "La paz esté con ustedes" ¿¡Cómo no reconocer ese saludo!? Siempre que entrábamos en una casa durante los 3 años que caminamos juntos, él saludaba así. Era su timbre de voz, era Él. Disculpen la insistencia, pero sólo aquellos que lo habíamos escuchado hablar, sabíamos hasta que punto su voz era única, suave y profunda, como una daga.

Lo miré y me miró. Mi corazón latía a una velocidad incalculable. Me dijo:"Trae tu dedo y mira mis manos". Sus palabras mansas se clavaban en mi corazón y me hacían doler. No había rencor en Él. Siguió: "Dame tu mano y métela en mi costado". Su costado abierto. No era romántico, no era poético su aspecto, en sus costillas tenía una herida profunda de unos diez centímetros producida por la lanza del soldado romano aquel viernes. Él me invitaba a meter mis manos llenas de lágrimas de dolor por su muerte en un hueco preñado de luz del que había brotado agua y sangre, símbolos de Vida sin fin.

Su última frase fue lo que quebró totalmente mis estructuras: "Deja de negar y cree. ¡Basta!" Fue su grito. "¡Basta Tomás de tu muerte, que no es la mía! ¡Basta de tus lágrimas incrédulas! Cree en el amor que inunda la muerte y la ahoga con una potencia arrolladora. ¡Anímate a confiar en mis palabras: salta Tomás, salta ese precipicio, te estoy esperando de este lado. Te has abrazado a mi cuerpo frío, pero resulta que hay sangre eterna corriendo por mis venas. ¡Salta el vacío, que mis manos llagadas te esperan! ¡No te me caerás de las manos, te lo aseguro, te llevaré en brazos si confías!"

Le respondí lo único que podía responderle. "Mi Señor, mi Dios".

"Crees -me dijo- porque me has visto. ¡Felices los que creen sin haber visto!"

Por eso les escribo hermanos. Porque hablo con la autoridad que da el haber sido el primer infiel a gran escala. ¡Crean! ¡Crean en el viernes del horror sin par! ¡Crean en el Domingo de la Belleza luminosa! ¡El domingo en que la muerte quedó bajo tierra! ¡Ya nada, NADA puede contra mi Señor y mi Dios! ¡La muerte ha sido vencida!

¿Alguna vez entenderá nuestro corazón lo que significa que el Señor ha vuelto a la Vida?

Yo no quise creer, era demasiada Luz. Pero ví, ví y no pude contener mi llanto... estaba vivo mi amigo... y mi amigo era Dios.

iglesia.org

Monday, March 29, 2010

Scream Of The Bikini


Photos: Alan Mercer

'Scream of the Bikini' is a 1960's action-spy-thriller by acclaimed South American director, Fernando Fernandez. Jasmine Orosco and Paola Apanapal - in their English language film debuts - are Bridget and Sophia: gorgeous super models by day, brutal bounty hunters by night. Murder, intrigue and pillow fights await our beautiful leading ladies at every turn, as they match wits and martial arts with a coterie of madmen and women bent on world domination. Filmed somewhere in South America in 1966, and poorly translated and dubbed by Germans, this unintentionally funny James Bond meets Barbarella love child plumbs the seedy depths of the international fashion model/psycho-killer underworld with a boldness that only a gun to the head can provide.

Now if only any of this were true. What is true is 'Scream of the Bikini' is the winner of Best Comedy at the ThrillSpy International Film Festival and 3 Maverick Movie Awards including Best Director. Written by Bill Robens and Kiff Scholl, who also directs and stars along with Rebecca Larsen and Kelsey Wedeen, the film is a wacky send up of a 60's style spy thriller.

Once again my British buddy Brett Ashworth is the one who pointed me in the direction of these talented filmmakers. Richard Levi and I met up with Kiff Scholl, Rebecca Larsen and Kelsey Wedeen in the courtyard of the Egyptian Theater in Hollywood to talk about this labor of love and take a few snapshots.

AM: How did this film even get started?

KS: It's interesting because my co-writer Bill is a fan of classic films. I had come across a film by Jesus Franco, who goes by a different name on every movie he made. He was a German living in Spain and South America.

AM: What film did you see?

KS: The film I saw is called 'Kiss Me Monster' and it was sort of a female James Bond move. I thought it was so funny and unintentionally so. We were looking for something to do that would be a late night Theater piece. We launched the idea with Kelsey and she said this would be a better movie.

AM: Did you have a budget?

KS: Getting funds for a movie is almost impossible so we sort of assumed that it wouldn't happen. Kelsey encouraged us to go forward and start writing, so we wrote a couple of scenes and got Rebecca involved.

AM: How did you know Rebecca was the right one?

KS: We knew she was brilliant and that nobody else could play the part. So we wrote about four scenes and decided to film them with the camera we had handy. The idea was so out there style wise to dub an entire film when they're speaking English in the film, then why dub it?

AM: Yes why did you dub the film?

KS: Dubbing is part of what made those fun movies so funny! The bad translations and the disembodied faces from the voices. The idea is the South American actors are speaking English phonetically and the film shipped to Germany to be dubbed into English by Germans.

RL: Which is never mentioned in the film.

KS: Critics notice it and audiences comment on it a bit. They don't need to know exactly what it is we're doing. As long as we're consistent and true to it and that was our goal all along.

RL: There is a "Can't put your finger on it" tone that is coming across better than we ever thought it would.

AM: How many screenings have you had of the film?

KS: About six or seven so far.

AM: Are you happy with the audience response?

KS: We are elated.

RL: Every time somebody watches it, we worry that they aren't going to get it. Every time somebody laughs at something new.

KS: We thought it would be one inside joke. We thought only our friends would like it. We knew we had talent because we are award winning theater makers. We figured this was something that could work.

RL: But we were also so close to it so of course we think it's brilliant. There is always that nerve racking thing of "Are they going to get it?"

AM: Did you show it to other people as you were filming?

RL: At nauseam.

KS: We did, but not to great results. It was in such pieces and without the dubbing and the score. People would watch it and say, "Um, it's funny!?! Will it work in long form?"

AM: How did you know what to change?

KS: Vision. I had a clear vision of this from the moment we sat down to put pen to paper. I had people say, "Are you sure you want to do this under the guise of being directed by Fernando Fernandez?"

RL: Kudos to you Kiff for not giving that up. Directors are so often swayed by that doubt. I think the only reason that this movie is so good is because Kiff said, "I know what I'm doing." The star of this film is the style.

KS: I knew what I wanted from the beginning.

RL: He didn't let it go even when people were saying, "I don't know."

KS: "You'll see" is what I kept saying. Our editor was concerned while we were doing the dubbing. I said to the actors who were dubbing, "Now you're a different actor and you're living in Germany. You look at that character and tell me what kind of voice do they have? Feel free to over act." On camera I said, "Act pretty or evil." There is a sort of lazy, evil, beauty. For the voice over I wanted exuberant over acting. It's about the dichotomy.

AM: Hi Kelsey, nice to meet you!

KL: I'm sorry I'm late. Nice to meet you.

AM: were you involved in this film from the very beginning?

KL: Yes, I decided to executive produce which is a big job. I didn't realize quite how big it was when I started. Really we all did the job. We were a great team. Everybody pitched in and did a lot. Rebecca and I costumed it ourselves.

KS: There was a crew of six.

KL: We did every job ourselves.

AM: How much fun is that?

KS: It really was fun. We knew we were diving into a gigantic project so it better be with people we loved.

AM: Did you ever think you might not end up being friends?

KL: You can't work on a project this big, even though it's a low budget indie film, without some tension. This was a hundred person cast.

RL: I would say that when you get passionate people who are intelligent and have opinions together there are going to be points when it gets big and hard. No matter how much you love somebody if you disagree and you're passionate it will be passionate.

KS: Especially when you're a first time filmmaker. All of us have worked in film before, but for all of us as a team to do our first project together on such a stylized concept. It was inevitable we would have miscommunications and misunderstandings.

RL: We kind of planned for that. This film is going to have intentional bloopers.

KL: We had a code word and if things got too intense we would say unicorn. (laughter)
I think we only had to use it twice.

AM: How long did it take to get this project finished?

KL: We didn't shoot like a normal movie. We shot on weekends and sometimes we'd take a month off if we were all doing another show.

AM: How did you keep up the continuity?

KS: That was to our advantage. For them to have longer or shorter hair was all part of the gag.

KL: The safety belt was the style. It's a beautiful way for first time filmmakers to jump into something because every mistake we could credit to ourselves. As long as the other humor flies then the things we couldn't control still work. If we didn't have the style down it wouldn't have worked because it would have come across as clumsy or cheap.

RL: The way we do it, it's deliciously clumsy.

KS: It's incompetent to the point of hilarious. We couldn't be incompetent. We could make mistakes but we had to be true. That was the other reason we dubbed the whole movie. With no sound on set you never had to wait for an airplane or a bus passing by. It was always to our advantage. It also gave us the opportunity that if the actors didn't know their lines or didn't have time to learn their lines, we could just feed the actor their line.

RL: I didn't know my lines ninety percent of the time.

KS: The actor could just recite them which gave the actors that fabulous flat bad actor quality that is easy to nail when you are a good actor in that environment.

KL: And I think we were lucky to have this huge pool of talented comediennes to choose from because we've all been in the theater comedy scene for so long. We knew we had people that we wouldn't have to do rehearsal with and we could count on them.

AM: Is that how you got Taylor Negron?

KS: Yes I had met Taylor and directed a reading of one of his plays a couple years ago and we hit it off and have been friends ever since. I called him on a whim and asked if he would like to do a little cameo in our movie and he said yes. I was floored and so honored. His appearance in the film is one of the gems of the movie.

KL: Talented people like to have fun. We weren't asking him to come on for six weeks. He has such a great sense of humor that he nailed it.

RL: All these people were like, "Sure what am I doing that night?"

KS: These people said, "Sure I'll drive in the pouring rain to a strange house in Glendale.

AM: Can a movie like this be made again?

KL: We set it up for a sequel.

KS: People really want to see a sequel. They want to see more. There is also talk of a half hour series instead. I think that the one thing the movie sort of suffers from is the length. It lends itself to short form.

KL: We were up against something in doing this genre. Because the pacing of those films is so horrendous. We tried to watch some of the original movies from the sixties and we couldn't get through them. We were up against a challenge there. We wanted to emulate a sense of that pacing for comic value but we re also appealing to the MTV generation. We walked the middle line with the film.

KS: Some people think we nailed it and some think it could use a little trimming. That's always the case. I'm sure some people think 'Avatar' could use some trimming.

KL: I think the gags would work even better in a series on Comedy Central or on the web.

RL: You can have a long pause that is hilarious.

KS: Ultimately it was a great learning experience and fun!

AM: Are you looking for distribution?

KL: We just signed with a sales agent. We are looking for distribution. We would love to do a mini-theatrical run like second tier kind of thing in smaller cities like college towns. We're not sure if we're going to get that distribution or not. We already have an offer from someone who can do the DVD and Cable market.

RL: That was our original goal. It might be bigger than we thought. If there are people out there who want to make a movie, don't spend your money on film school. Just make the movie. That will teach you everything you need to know.

KL: We didn't wait for anything. We just started making the movie. We used the people that we had. We shot on the days that we could and it came together. The money came. The costumes came. If you put that energy out there you will make a movie and that's really why we're all here.

AM: That's very inspirational. It's good for people to know this. A lot of times what holds people back is not having all they need.

KS: It becomes overwhelming.

KL: Sometimes you do overwhelm yourself but if you take a leap of faith and jump in and start doing it, doing and following through is the most important thing.

KS: That and surrounding yourself with talented people who you know and love and trust.



To learn more about this unique film check out the web site http://www.screamofthebikini.com/Scream/Bikini.html

Vocación

El director de una película de cine está ocupado en la tarea de escoger una actriz para protagonista de la película. Está sentado frente a su mesa de trabajo, sobre la cual yacen desplegadas docenas de fotografías facilitadas por los agentes cinematográficos. Al cabo de un rato, escoge una de ellas, la contempla detenidamente y dice a su secretaria: "Sí, éste es el tipo de mujer que necesito, llámela y cítela aquí mañana".Ni que decir tiene que hay una inmensa diferencia entre un director cinematográfico y Dios, entre Hollywood y el Cielo. Con todo, a través de este ejemplo podemos hacernos una idea de la razón de ser de nuestra existencia. Allá, en lo más profundo de la eternidad, Dios planeó el universo entero y escogió a los protagonistas del gran argumento que habría de desarrollarse hasta el fin de los tiempos. Ante su divina mente fueron desfilando las fotografías de las almas ilimitadas en número que él podía crear.

Cuando se topó con tu imagen, se detuvo y dijo: "Quiero darle mi vida a esta persona, para que sea feliz. La necesito para que desarrolle un papel único, personal, y luego, goce de mi presencia durante toda la eternidad... Sí, la voy a crear". Ahora ya sabes cuál es tu misión. Eres el protagonista. De que tú hagas o dejes de hacer lo que Dios ha pensado para ti depende que muchas personas sean felices o no, se salven o no. Tus amigos necesitan que les ayudes a conocer a Jesús.

Madre mía, que como tú diga a Jesús que sí en los planes que Él tiene para mí. Señor, quiero lo que quieras, quiero cuando quieras, quiero como quieras, quiero mientras quieras.

iglesia.org

Sunday, March 28, 2010

Domingo de Ramos

Reflexión: Cristo y su entrada solemne a Jerusalén


¡COMIENZA LA SEMANA SANTA!
Domingo de Ramos. Hoy celebramos la entrada triunfal de Jesús en Jerusalén. Pero entra como un rey humilde, pacífico y manso.

Lucas 22, 14-23, 56
Cuando llegó la hora, se puso a la mesa con los apóstoles; y les dijo: "Con ansia he deseado comer esta Pascua con vosotros antes de padecer; porque os digo que ya no la comeré más hasta que halle su cumplimiento en el Reino de Dios." Y recibiendo una copa, dadas las gracias, dijo: "Tomad esto y repartidlo entre vosotros; porque os digo que, a partir de este momento, no beberé del producto de la vid hasta que llegue el Reino de Dios." Tomó luego pan, y, dadas las gracias, lo partió y se lo dio diciendo: Este es mi cuerpo que es entregado por vosotros; haced esto en recuerdo mío." De igual modo, después de cenar, la copa, diciendo: "Esta copa es la Nueva Alianza en mi sangre, que es derramada por vosotros. "Pero la mano del que me entrega está aquí conmigo sobre la mesa. Porque el Hijo del hombre se marcha según está determinado. Pero, ¡ay de aquel por quien es entregado!" Entonces se pusieron a discutir entre sí quién de ellos sería el que iba a hacer aquello.

Cristo y su entrada solemne a Jerusalén



Cristo, junto con sus discípulos, se acerca a Jerusalén. Lo hace como los demás peregrinos, hijos e hijas de Israel; que en esta semana. precedente a la Pascua, van a Jerusalén. Jesús es uno de tantos.

Este acontecimiento, en su desarrollo externo, se puede considerar, pues, normal. Jesús se acerca a Jerusalén desde el Monte llamado de los Olivos, y por lo tanto viniendo de las localidades de Betfagé y de Betania. Allí da orden a dos discípulos de traerle un borrico. Les da las indicaciones precisas: dónde encontrarán al animal y cómo deben responder a los que pregunten por qué lo hacen. Los discípulos siguen escrupulosamente las indicaciones. A los que preguntan por que desatan al borrico, les responden: "El Señor tiene necesidad de él" (Lc 19, 31), y esta respuesta es suficiente. El borrico es joven; hasta ahora nadie ha montado sobre él. Jesús será el primero. Así, pues, sentado sobre el borrico, Jesús realiza el último trecho del camino hacia Jerusalén. Sin embargo, desde cierto momento, este viaje, que en sí nada tenía de extraordinario, se cambia en una verdadera "entrada solemne en Jerusalén".

Hoy celebramos el Domingo de Ramos, que nos recuerda y hace presente esta "entrada". En un especial rito litúrgico repetimos y reproducimos todo lo que hicieron y dijeron los discípulos de Jesús —tanto los cercanos como los más lejanos en el tiempo— en ese camino, que llevaba desde el Monte de los Olivos a Jerusalén. Igual que ellos, tenernos en las manos los ramos de olivo y decimos —o mejor, cantamos— las palabras de veneración que ellos pronunciaron. Estas palabras, según la redacción del Evangelio de Lucas, dicen así: "Bendito el que viene, el Rey, en nombre del Señor. Paz en el Cielo y gloria en las alturas" (Lc 19, 38).

En estas circunstancias, el simple hecho de Jesús, que junto con los discípulos sube hacia Jerusalén para la cercana solemnidad de la Pascua, asume claramente un significado mesiánico. Los detalles que forman el marco del acontecimiento, demuestran que en Él se cumplen las profecías. Demuestran también que, pocos días antes de la Pascua, en ese momento de su misión pública, Jesús logró convencer a muchos hombres sencillos en Israel.. Le seguían los más cercanos, los Doce, y además una muchedumbre: "Toda la muchedumbre de los discípulos", como dice el Evangelista Lucas (19, 37), la cual hacía comprender sin equívocos que veía en Él al Mesías.

Saturday, March 27, 2010

In search of an Ideal palette

In my last blog entry I explored a closed controlled oil  painting palette in a linear method. That is to say that colors were mixed horizontally across the palette from left to right or right to left on four rows. I have limited my palette on purpose from four to seven colors and there is a reason for this.  According to Euphrosyne Doxiadis on her book "The Mysterious Fayum Portraits the great painters from antiquity such as Apelles, Aetion, Melanthius and Nicomachus used only four colors for their paintings. White, Yellow ochre, Red Earth and black seem to be the preferred color palette not only for these great masters of antiquity but also for the lesser known authors of the surviving Fayum portraits found in Hellenic Egypt. It is amazing to see how well executed these portrait are and with so little. These have never ceased to capture my imagination. Below an example of one of the portraits I am referring to.

Fayum Portrait of a woman Louvre Museum , Paris
Our modern color theory teaches us that we need only the three primary colors (red, blue and yellow) to make any other color. Even though many of these portraits have traces of other exotic pigments, most of them are painted with a four-color palette.  One might think this palette will limit the range of possible mixtures creating a monotonous painting but to the contrary, the range of colors is maximized and at the same time color harmonies are even richer. The color black obtained from soot or carbon is a much cooler black than other blacks. Also known as Vine black, when white is added it becomes a cool bluish black.   

Classical Tetracomy

 Other paintings and mosaics found in Pompey  follow this principle which is also a reflection of the fourfold world view shared by Greek and Roman cultures. The world was divided in four cardinal directions, as well as four seasons. In the diagram below we find an interesting study of the four bodily fluids or humours according to the classical tradition. Ancient medicine was based on this system. What I find particularly interesting about this as a painter is how colors were believed to correspond to these four seasons, cardinal points or humours. The colors are always the same: white, black, yellow and red. Even though Phlegm is represented here with a light blue triangle, it was usually associated with white.


The Greeks were not the only ones to believe in the sacred tetrachromy composed of red, yellow, black and white. On the other side of the Atlantic the Mayan and Aztec civilizations held the same four colors to be the most basic colors of the Universe. It is truly amazing how much one can stretch the color spectrum with Lead White, Vine Black, Red Ocher and Yellow Ocher. It is said that Rembrandt Van Rijn used to work on such a limited palette. Specially if the painter is specializing in the painting the human figure, you probably will not need much more than this. Im aware this makes no sense to most contemporary painters who have access to such an infinite variety of synthetic vivid pigments available in the market. But following the same modern premise of "less is more" one can find  beauty and truth in limiting size, amount and variety. This may well apply to food in many cases.

Mayan Calendar


Kala Chakra Mandala

Astrological calendar

One may find truth in many shapes and colors. Ive seen perfection embodied in a circle. From the Tibetan Mandala to the Zodiac wheel, from the planets to the atoms, nature has a favored the globe and the circle over and over and this is also reflected in the sacred symbols of many ancient cultures. Going from the four-fold world to the circle has taken me to the next experiment in studio practice. Why not create a four-fold color circular palette? Would this be the ideal palette? The linear closed and controlled palette has its cons. One cannot be as flexible with mixtures and make new ones up along the way as with the  traditional oval shaped open palette. As I mentioned on my previous blog entry, the latter also has its cons as in many occasions it becomes chaos with unstructured muddy colors running wild around the surface. So why not have both palettes come together in one?  Here's what I found out from my little experiment.

Four-fold cross like  color palette

The human eye has an organic tendency to look at everything in a circular motion. This might be the reason why we feel more attracted to rounded shapes like oval shaped palettes which are favorites among art students and professional painters alike. Square or rectangular linear row like palettes can become constraining patterns too boring for the mind so I decided to make a variation on it using the same seven colors I always use. I could have done the experiment with four colors but I believe seven will give up more color variation and richness to this equation. A few days ago a kept thinking about the Sun and our solar system and an idea hit me. Why not have Titanium white at the center of my system. It is pure light and the most important color of all because it is the sum of all colors. This served as an inspiration for my new palette. Light after all is the center and main protagonist of painting.

Our Solar System

First of all I establish the center of my Plexiglas palette and have plenty of Titanium Oil color placed there.






I place the color Raw Umber on my extreme left side of my palette. Raw Umber is one of the best colors to start with in an oil painting because it dries very fast and serves perfectly well as an underpainting with a neutral greenish brown that becomes grayish when mixed with white and that is not distracting to the eye.



I add a few drops of Clove Oil to my Raw Umber color and then proceed to create a  short value scale mixing it with white. I have four middle values between pure white and pure raw umber.
 Vertically above my white color I have Blue black or Indigo color place and mixed together in four middle tone values with white. This color can be very blue or very gray depending on your principal mixture and departing point. Ultramarine blue with Ivory black or Indigo blue seems to be a good choices but make sure to add some clove oil drops to make sure it dries slowly on your palette. Ive noticed dryness in the environment have a serious effect on your palette. That is why I sometimes add more than one drop of Clove Oil. When humidity is high in the environment one drop would suffice.


I then Add Yellow Ocher on the middle part of my next horizontal left to right row. Ivory black will be placed at the extreme right side and mixed with yellow ocher to create a darker version of this color. Yellow ocher can be mixed with white to have some lighter versions of the Yellow Ocher. I have noticed that Yellow Ocher chromatic qualities are enhanced by adding a little of Indian Yellow to the mixture. This is one of my favorite colors specially when glazing.


Vertically below the white center I added Cadmium Red Light and Alizarin Crimson with enough space between them and white. The red don't require much clove oil to retard the drying time. They are slow drying pigments already, specially Alizarin Crimson. Still I add a drop to each so I can work with these colors for an extended period of time (about a week).

 Once this is done I have  each scale of the yellow row mixed with each scale of the red row. creating a fifth leg to the cross shaped color palette. This leg has now created a nice flesh color in different values. I do the same with each leg or row of my palette creating a beautiful color asterisk  shape (*)

The spaces between become open spaces where one can mix glazes and additional colors. In the end of the painting session my closed controlled palette looked more like a psychedelic color wheel than a relatively clean linear closed palette. It is like having the best of both palette systems and working circularly around the white. The results in my paintings were quite impressive as well. I shall soon document these once they are completed. For now I want to conclude that no matter how many colors you use, how is the shape of your palette or in what order you work, make it meaningful. Have your palette be a part of your philosophy. Make the process relevant to your way of thinking. I find myself thinking in crosses, septenary, four-fold systems and circles. These numbers and forms seem to re-connect me with the origins of the Universe. Buddhist monks meditate on sacred Mandalas. As a painter I find myself in a trance like state when mixing colors in my palette. These are the mysteries that make art so interesting and imbue it with deep mysticism.

¡Mi querido agnóstico!‏

Muchas veces me he preguntado si usted seguiría llamándose a sí mismo agnóstico, si supiera que esa palabra no quiere decir otra cosa que «ignorante». Quizás... con una discreta alusión al sabio Sócrates, que también declaró que sabía que no sabia nada. Pero muchos de vosotros se llaman a sí mismos agnósticos sin haber oído jamás hablar de Sócrates.

La fórmula básica de vuestro pensamiento viene a ser así: «No tengo suficientes pruebas ni de que existe Dios, ni de que no existe. Por tanto no puedo declararme ni creyente, ni ateo».

Esto estaría muy bien si usted no se conformara con ello. Pero eso es precisamente lo que hace la mayoría de los que se llaman agnósticos. Y no correrían ese riesgo en ninguna otra actividad humana. Si el señor A le asegurase que a una hora de distancia de ferrocarril alguien espera su visita para entregarle tres mil euros (o dólares), y el señor B le dijera que eso no puede ser verdad, ¿se quedaría usted tan tranquilo sin hacer nada (siempre en el supuesto de que tanto el señor A como el señor B sean personas igualmente dignas de confianza)? ¿No intentaría usted por lo menos informarse? No deja uno de lado sin más tres mil euros/dólares. Pero a Dios sí se le deja de lado.

Del ateo que está honradamente convencido de que no hay Dios, no puede esperarse que continúe buscando, pero el agnóstico no se lo puede permitir. Mientras admita que quizás sí pudiera existir Dios, tendrá que buscar. Si no lo hace, si permanece en su ignorancia con un encogimiento de hombros, no hará más que demostrar su total indiferencia por el problema. No es ni «ardiente» como el creyente, ni «frío» como el ateo: es tibio; y de los tibios dice el Espíritu Santo, en el Apocalipsis, la espantosa frase de que «Dios los vomitará de su boca».

Y la búsqueda deberá ser honrada. No sirve «convencerse» de la no existencia de Dios, dejándose servir un par de slogans más o menos plausibles. ¡Quien busca honradamente, halla!

Ser agnóstico puede aceptarse. Pero continuar siéndolo..., eso sólo puede llevar a la perdición.

Louis de Wohl
conoze.com

Thursday, March 25, 2010

El Padre sabe lo que te hace falta

Podríamos decir que cada uno de nosotros es un don de Dios para uno mismo; la vida es un don que Dios nos da. ¿Cómo estamos regresando ese don a Dios? Esta conversión del corazón, ese regresar a Dios, ese volver a poner a Dios en el centro de la vida, ¿cómo lo estoy haciendo? ¿Hasta qué punto puedo decir que realmente nuestro Señor está recibiendo de mí lo que me ha dado?

Cuando nos enfrentamos con nuestra vida, con nuestros dolores, con nuestras caídas, con nuestras miserias, con nuestros triunfos y gozos, podría darnos miedo de que no estuviésemos en la condición de dar al Señor lo que Él espera de nosotros. Miedo de que no estuviésemos en la situación de regresar, con ese corazón convertido, todo lo que el Señor nos ha dado a nosotros.

Jesús en el Evangelio dice: “El Padre sabe lo que les hace falta antes de que se lo pidan”. Dios nuestro Señor sabe perfectamente qué es lo que necesitamos en ese camino de conversión hacia Él. Sabe perfectamente cuáles son los requerimientos interiores que tiene nuestra alma para lograr una verdadera conversión del corazón.

Yo me pregunto si a veces no tendremos miedo de este conocimiento que Dios tiene de nosotros. ¿No tendremos miedo, a veces, de que el Señor puede llegar a conocer lo que necesitamos?

Sin embargo, debemos dejar que el alma se abra a su mirada. En la oración que el Señor nos enseña en el Evangelio y que repetimos en la Misa: “Padre nuestro, que estás en los cielos”, nos llama a confiar plenamente en el Señor, a pedirle que Él sea santificado y que venga a vivir en nosotros su Reino. Es la oración de un corazón que sabe pedir a Dios lo que Él le dé y que se abre perfectamente para que el Señor lediga lo que necesita.

¡Cuántas veces a nosotros nos puede faltar esto! Deberíamos exigirnos que nuestra vida vuelva a Dios con una confianza plena; que se adhiera a Dios sólo y únicamente como el único en quien de veras se puede confiar.

Creo que ésta podría ser una de las principales lecciones de conversión del corazón.

¿Qué es lo que nosotros estamos dándole a Dios en nuestra existencia? ¿Con qué fecundidad estamos dándole a Dios en nuestra vida?

Si al examinarnos nos damos cuenta de que nos faltan muchos frutos, si al examinarnos nos damos cuenta de que no tenemos toda la fecundidad que tendríamos que tener, no tengamos miedo, Dios sabe lo que necesitamos, y Dios sabe qué es lo que en cada momento nos va pidiendo. ¿Por qué si Dios lo sabe, no dejarme totalmente en sus manos? ¿Por qué, entonces, si Dios lo sabe, no ponerme totalmente a su servicio en una forma absoluta, plena, delicada?

Precisamente esto es la auténtica conversión del corazón. La conversión del corazón en la Cuaresma no va a ser hacer muchos sacrificios; la conversión del corazón en la Cuaresma es llegar al fondo de nosotros y ahí abrirnos a Dios nuestro Señor y ponernos ante Él con plenitud.

Vamos a pedirle a Dios que sepamos regresarle todo lo que nos ha dado, que sepamos hacer fecundo en nuestro corazón ese don que es nuestra vida cotidiana, ese don que somos nosotros mismos para cada uno de nosotros. Que esa sea nuestra intención, nuestra oración y sobre todo, el camino de conversión del corazón.

Padre Cipriano Sánchez
catholic.net

Gracias, Emilia

Emilia pertenecía a una familia de clase media en un país europeo que sufría estragos y carestías después de una prolongada guerra nacional. Hambre y epidemias amenazaban a toda la población Emilia desde pequeña había tenido una salud delicada, que no había podido mejorar por las condiciones en las que vivía. Siendo muy joven, se casó con un obrero textil y se establecieron en una población nueva lejos de familiares y conocidos.

Poco tiempo después nació su primer hijo, Edmundo, un chico atractivo, buen estudiante, atleta y con gran personalidad. Unos años más tarde, Emilia dio a luz a una niña, que sólo sobrevivió pocas semanas por las malas condiciones de vida a la que la familia estaba sometida. Catorce años después del nacimiento de Edmundo y casi diez de la muerte de su segunda hija, Emilia se encontraba en una situación particularmente difícil.
Tenía cerca de cuarenta años y su salud no había mejorado: sufría severos problemas renales y su sistema cardiaco se debilitaba poco a poco debido a una afección congénita. Por otro lado, la situación política de su país era cada vez más crítica, pues había sido muy afectado por la recién terminada primera guerra mundial.

Vivían con lo indispensable y con la incertidumbre y el miedo de que estallase una nueva guerra. Y justamente en esas terribles circunstancias, Emilia se dio cuenta de que nuevamente estaba embarazada. A pesar de que el acceso al aborto no era sencillo en esa época y en ese país tan pobre, existía la opción y no faltó quien se ofreciera para practicárselo.

Su edad y su salud hacían del embarazo un alto riesgo para su vida. Además su difícil condición de vida le hacía preguntarse: ¿qué mundo puedo ofrecer a este pequeño? ¿Un hogar miserable? ¿Un pueblo en guerra?.

Emilia desconocía que sólo le quedaban diez años de vida a causa de sus problemas de salud. Trágicamente, también Edmundo, el único hermano del bebé que esperaba, viviría sólo dos años más. Algunos años más tarde, estallaría la segunda guerra mundial, en la que el padre de la criatura que estaba por nacer también perdería la vida. Emilia optó por darle la vida a su hijo, a quien puso el nombre de Karol.

A ese niño, ahora fallecido ya, le gustaba mucho viajar y cada vez que pasaba por las calles de los países, millones de gargantas exaltadas le gritaban: "Juan Pablo II, te quiere todo el mundo"...

¡ Gracias, mil gracias, Emilia !

webcatolicodejavier.org

Anunciación del Señor


Fiesta: 25 de Marzo

En el primer capítulo del Evangelio de San Lucas leemos:

« Al sexto mes fue enviado por Dios el ángel Gabriel
a una ciudad de Galilea, llamada Nazaret,
a una virgen desposada con un hombre llamado José,
de la casa de David; el nombre de la virgen era María. »

La palabra ángel significa: Un mensajero, un mensajero de Dios.

Gabriel: El que trae buenas noticias, de parte de Dios.

Una virgen es en la Santa Biblia una mujer que no ha cometido impurezas. En el mundo hay muchas mujeres vírgenes, pero una es más pura y más santa que las demás y la llamamos «Santísima Virgen». Es la madre de Jesús.

Comprometida en matrimonio (Desposada): Unos meses antes de casarse, los novios firmaban un compromiso de matrimonio, para que el esposo pudiera dedicarse tranquilamente a preparar todo lo necesario para su próximo hogar, sin peligro de que después la prometida ya no se casara con él.

Desposada a un hombre llamado José.

En Israel era muy estimado el nombre de María. Así se llamaba la hermana de Moisés, y en tiempos de Jesús este nombre era tan popular, que las tres mujeres que estuvieron presentes en el Calvario, todas tenían el nombre de María. Las tres Marías.

María es un nombre que significaba «Señora» o «Princesa», pero varios autores dicen que en Egipto el nombre de María proviene de dos palabras: «Mar»: la hija preferida, e «ia»: abreviatura de IAVEH: Dios. Por lo cual el nombre de María significa: La hija preferida de Dios. Y en verdad que sí corresponde muy bien este significado a lo que en realidad ha llegado a ser la Madre de Jesús: la hija que más quiere Dios.
« Y entrando, le dijo: «Salve, llena de gracia,
el Señor está contigo.»

Salve: En hebreo, Shalon Jalai, o sea: ¡Yo te saludo. Te felicito. Alégrate! Cada vez que rezamos el Avemaría saludamos a la Virgen con el mismo saludo con el que la saludó el ángel en el día más feliz de su vida, en el día de la Anunciación, cuando ella empezó a ser Madre de Dios. Podremos decir que no hemos saludado al Presidente o al Papa, pero sí hemos saludado muchas veces a la Virgen Santa con el saludo que a Ella más le agrada, el que le compuso el mismo Dios en persona.

Llena de gracia: La mujer que más gracias o favores ha recibido de Dios. Llena de gracia quiere decir: la muy simpática para Dios. Si Ella hubiera tenido algún pecado, ya no habría sido totalmente simpática para Nuestro Señor. Pero Ella no tuvo ni la más mínima mancha de pecado.

El Señor está contigo: Los israelitas cuando querían animar a una persona y asegurarle que le iban a suceder cosas maravillosas le decían: «El Señor está contigo». Es que «si Dios está con nosotros, ¿quién podrá contra nosotros? ». Cada vez que rezamos el Avemaría felicitamos a la Virgen por esta bella noticia: ¡El Señor está siempre contigo! ¡Y ojalá que esté siempre también con cada uno de nosotros!
« Ella se conturbó por estas palabras, y preguntaba qué significaría aquel saludo. El ángel le dijo: «No temas,
María, porque has hallado gracia delante de Dios ».

No temas: Es una frase que en la Santa Biblia se repite muchas veces, dirigida hacia las personas que Dios elige para sus grandes obras. ¡No temas, porque Dios va contigo y te ayudará en todo. ¡No temas!
«has hallado gracia delante de Dios»

Maravilloso elogio. Ojalá se pudiera decir también de cada uno de nosotros.
«vas a concebir en el seno y vas a dar a luz
un hijo, a quien pondrás por nombre Jesús.»

El nombre Jesús significa: el que salva de los pecados. Porque El ha venido a salvarnos a los pecadores y a pagar nuestras deudas ante Dios.
« Él será grande y será llamado Hijo del Altísimo,
y el Señor Dios le dará el trono de David, su padre;
reinará sobre la casa de Jacob por los siglos y su reino
no tendrá fin. »

Bellísimas noticias acerca de Jesús, que conviene recordar y no olvidar jamás.
« María respondió al ángel: ¿Cómo será esto, puesto que
no conozco varón? El ángel le respondió: El Espíritu Santo vendrá sobre ti y el poder del Altísimo te cubrirá con su sombra; por eso el que ha de nacer será santo y será
llamado Hijo de Dios... Dijo María: He aquí la esclava del Señor; hágase en mí según tu palabra. Y el ángel dejándola se fue. »

Y en aquel momento el Hijo de Dios se encarnó y se hizo hombre en el vientre Santísimo de la Virgen María. Día grande y mil veces bendito en el que Dios se vino a vivir entre nosotros.

En 9 meses será Navidad, el día del Nacimiento de Jesús.

¡Gracias Señor te damos por haber
asumir nuestra humanidad para salvarnos!

Tanto amó Dios al mundo que le dió a su propio Hijo
para que el mundo se salve por medio de Él.

ewtn.com

Wednesday, March 24, 2010

Anunció e instauró el Reino de Dios

Jesús vino al mundo a dar gloria a su Padre, a salvar a los hombres y a anunciar e instaurar el Reino de Dios en las almas, que si bien ha comenzado como una pequeña semilla, ésta crecerá hasta convertirse en árbol frondoso, como el mismo Señor lo ha profetizado.

El Reino de Dios que Cristo vino a instaurar, no es un reino bélico, que se impone por la fuerza, con guerras y revoluciones, sino todo lo contrario. Este Reino se expande con la fuerza del amor y se funda en los corazones y en las almas de los fieles, y desde allí debe expandirse en todo el mundo y sanear las estructuras y la sociedad, para que Cristo reine sobre todo y sobre todos.

Nuestro deseo más vehemente debe ser el que el Reino de Dios se instaure plenamente en el mundo, como lo pedimos en el Padrenuestro: “Venga a nosotros tu Reino”, para que se haga la voluntad del Padre así en la tierra como en el Cielo. Y trabajamos por este Reino cuando vivimos en gracia deDios y hacemos todo lo que el Señor nos ha ordenado.

El Reino de Dios vendrá plenamente a la tierra. Ya está en la tierra, solo que falta que se desarrolle hasta su plenitud, que será en la segunda venida de Jesucristo al mundo, y que prepararán los apóstoles de los últimos tiempos, que somos todos nosotros, los cristianos que tratamos de ser fieles a Dios y cumplimos los Diez Mandamientos.

El demonio ya está perdiendo su poder sobre la tierra, porque el Reino de Dios está creciendo. Es por eso que Satanás se ha vuelto más violento y causa accidentes, desgracias de todo tipo y toda clase de maldad. Por eso a medida que nos acerquemos a la instauración completa del Reino, los sufrimientos se irán haciendo más fuertes y por ello la Virgen nos pide que nos consagremos a su Corazón Inmaculado para poder pasar airosamente la prueba y entrar así en la tierra prometida, que será el Reino de Dios venido en plenitud a la tierra.

Las palabras de Cristo se deben cumplir, porque el Cielo y la tierra pasarán, pero sus palabras no pasarán. Jesús ha prometido el Reino, y llegará infaliblemente. Entonces vivamos contentos, sabiendo que esta promesa del Señor se cumplirá, y que la victoria final será de Cristo y de su Madre, aunque a veces nos parezca que el vencedor es el demonio.

mariamedianera.ning.com

Monday, March 22, 2010

Cuaresma es tiempo de arrepentimiento

La Cuaresma es tiempo de arrepentimiento. Quizá a nosotros la llamada al arrepentimiento que es la Cuaresma, podría parecernos un poco extraña, un poco particular, porque podríamos pensar: ¿de qué tengo yo que arrepentirme?. Arrepentirse significa tener conciencia del propio pecado. La conversión del corazón es el tema que debería de recorrer nuestra Cuaresma, tener conciencia de que algo he hecho mal, y podría ser que en nuestras vidas hubiéramos dejado un poco de lado la conciencia de lo que es fallar. Fallar no solamente uno mismo o a alguien a quien queremos, también la conciencia de lo que es fallarme a mí.

Pudiera ser también que en nuestra vida hubiéramos perdido el sentido de lo que significa encontrarnos con Dios, y quizá por eso tenemos problemas para entender verdaderamente lo que es el pecado, porque tenemos problemas para entender quién es Dios. Solamente cuando tenemos un auténtico concepto de Dios, también podemos empezar a tener un auténtico concepto de lo que es el pecado, de lo que es el mal.

La cuaresma es todo un camino de cuarenta días hasta la Pascua, y en este camino, la Iglesia nos va a estar recordando constantemente la necesidad de purificarnos, la necesidad de limpiar nuestro corazón, la necesidad de quitar de nuestro corazón todo aquello que lo aparte de Dios N. S. La Cuaresma es un período que nos va a obligar a cuestionarnos para saber si en nuestro corazón hay algo que nos está apartando de Dios Nuestro Señor. Esto podría ser un problema muy serio para nosotros, porque es como quien tiene una enfermedad y no sabe que la tiene. Es malo tener una enfermedad, pero es peor no saber que la tenemos, sobre todo cuando puede ser curada, sobre todo cuando esta enfermedad puede ser quitada del alma.

Qué tremendo problema es estar conviviendo con una dificultad en el corazón y tenerla perfectamente tapada para no verla. Es una inquietud que sin embargo la Iglesia nos invita a considerar y lo hace a través de la Cuaresma. Durante estos cuarenta días, cuando leemos el Evangelio de cada día o cuando vayamos a Misa los domingos, nos daremos cuenta de cómo la Biblia está constantemente insistiendo sobre este tema: “Purificar el corazón, examinar el alma, acercarse a Dios, estar más pegado a Él. Todo esto, en el fondo, es darse cuenta de quién es Dios y quién somos nosotros.

Por otro lado, el hecho de que el sacerdote nos ponga la ceniza, no es simplemente una especie de rito mágico para empezar la Cuaresma. La ceniza tiene un sentido: significa una vida que ya no existe, una vida muerta. También tiene un sentido penitencial, quizá en nuestra época mucho menos, pero en la antigüedad, cuando se quería indicar que alguien estaba haciendo penitencia, se cubría de ceniza para indicar una mayor tristeza, una mayor precariedad en la propia forma de existir.

Preguntémonos, si hay en nuestra alma algo que nos aparte de Dios. ¿Qué es lo que no nos permite estar cerca de Dios y que todavía no descubrimos? ¿Qué es lo que hay en nosotros que nos impide darnos totalmente a Dios Nuestro Señor, no solamente como una especie de interés purificatorio personal, sino sobre todo por la tremenda repercusión que nuestra cercanía a Dios tiene en todos los que nos rodean?. Solamente cuando nos damos cuenta de lo que significa estar cerca de Dios, empezaremos a pensar lo que significa estar cerca de Dios para los que están con nosotros, para los que viven con nosotros. ¿Cómo queremos hacer felices a los que más cerca tenemos si no nos acercamos a la fuente de al felicidad? ¿Cómo queremos hacer felices a aquellos que están más cerca de nuestro corazón si no los traemos y los ayudamos a encontrarse con lo que es la auténtica felicidad?.

Qué difícil es beber donde no hay agua, qué difícil es ver donde no hay luz. Si a mí, Dios me da la posibilidad de tener agua y tener luz, ¿solamente yo voy a beber? ¿Solamente yo voy a disfrutar de la luz?. Sería un tremendo egoísmo de mi parte. Por eso en este camino de Cuaresma vamos a empezar a preguntarnos: ¿Qué es lo que Dios quiere de mí? ¿Qué es lo qué Dios exige de mí? ¿Qué es lo que Dios quiere darme? ¿Cómo me quiere amar Dios?, para que en este camino nos convirtamos, para aquellas personas que nos rodean, en fuente de luz y también puedan llegar a encontrarse con Dios Nuestro Señor.

Ojalá que hagamos de esta Cuaresma una especie de viaje a nuestro corazón para irnos encontrando con nosotros mismos, para irnos descubriendo nosotros mismos, para ir depositando esa ceniza espiritual sobre nuestro corazón de manera que con ella vayamos nosotros cubriéndonos interiormente y podamos ver qué es lo que nos aparta de Dios.

La ceniza que nos habla de la caducidad, que nos habla de que todo se acaba, nos enseña a dar valor auténtico a las cosas. Cuando uno empieza a carecer de algunas cosas, empieza a valorar lo que son los amigos, lo que es la familia, lo que significa la cercanía de alguien que nos quiere. Así también tenemos que hacer nosotros, vamos a ir en ese viaje a nuestro corazón para que, valorando lo que tenemos dentro, nos demos cuenta de cuanto podemos dar a los que están con nosotros.

Este es el sentido de ponerse ceniza sobre nuestras cabezas: el inicio de un preguntarnos, a través de toda la Cuaresma, qué es lo que quiere Dios para nosotros; el inicio de un preguntarnos qué es lo que el Señor nos va a pedir y sobre todo, lo más importante, qué es lo que nosotros vamos a podré dar a los demás. De esta manera, vamos a encontrarnos verdaderamente con lo más maravilloso que una persona puede encontrar en su interior: la capacidad de darse.

Recorramos así el camino de nuestra Cuaresma, en nuestro ambiente, en nuestra familia, en nuestra sociedad, en nuestro trabajo, en nuestras conversaciones. Buscar el interior para que en todo momento podamos encontrarnos en el corazón, no con nosotros mismos, porque sería una especie de egoísmo personal, sino con Nuestro Padre Dios; con Aquél que nos ama en el corazón, en lo más intimo, en lo más profundo de nosotros.

Que el bajar al corazón en esta Cuaresma sea el inicio de un camino que todos nosotros hagamos, no solamente en este tiempo, sino todos los días de nuestra vida para irnos encontrando cada día con el Único que da explicación a todo. Que la Eucaristía sea para nosotros ayuda, fortaleza, luz, consuelo porque posiblemente cuando entremos en nuestro corazón, vamos a encontrar cosas que no nos gusten y podríamos desanimarnos. Hay que recordar que no estamos solos. Que no vamos solos en este viaje al corazón sino que Dios viene con nosotros. Más aún, Dios se ofrece por nosotros, en la Eucaristía, para nuestra salvación, para manifestarnos su amor y para darse en su Cuerpo y en su Sangre por todos nosotros.

Padre Cipriano Sánchez

Marlena Shaw! A Legendary Jazz Singer

Photos: Alan Mercer
Lighting: Eric Venturo
Make-up: Rudy Calvo and Angela Johnson


Marlena Shaw is among the most versatile and charismatic jazz vocalists on the scene today. Her performances feature an artful blend of pop standards and straight-ahead jazz tunes. Her extroverted stage presence gives her an edge over other vocalists, and clearly, singing live before an audience is where she feels most comfortable.

Marlena Shaw began her career in the 1960's and is still going strong. Her music crosses genre boundaries with unusual ease, as she has made her mark on jazz, R&B, disco, and soul music at various times, all without changing her sharp, soulful musical personality. Marlena has her strongest fan base in the African-American community and during her long career has been able to see her music honored by the next generation, in the form of samples from her songs that have appeared in today's hip-hop recordings.

Marlena suffered a setback at the beginning of her career when she botched an audition with legendary Columbia Label talent scout John Hammond because she was so nervous. However, she didn't give up. She continued to sing in small clubs. Then in 1966 she landed an ongoing gig with the Playboy Club chain, and her career took off.

The connection with the Chicago-based Playboy firm led her to cross paths with the city's Chess Records, a blues-oriented label known for discovering such famous artists as Chuck Berry and Etta James. Marlena was signed to Chess's Cadet subsidiary in 1966 and recorded a moderate hit, a vocal version of 'Mercy, Mercy, Mercy.' She recorded her first full-length album for Cadet, 'Out of Different Bags.'

Meanwhile Shaw continued to hone her jazz skills with a vocalist slot in the prestigious Count Basie Orchestra. At her first rehearsal with Basie, at the Sands hotel in Las Vegas in 1966, she thought she had blown another major audition when Basie left the room after she sang a number. But as she recalled later, Basie returned with two glasses of wine, welcomed her, and said, "Save your voice, sugar, you're going to need it for tonight."

Marlena's second album for Cadet, 1969's Spice of Life, contains several songs that are among her best-known recordings. 'Woman of the Ghetto' and 'California Soul' are pop perfection. 'Woman of the Ghetto' is a jazz-tinged political pop song similar to the social-themed recordings of the period. 'California Soul' was later sampled on the hip-hop recording 'Check the Technique' by Gang Starr.

In the 1970s Marlena returned to straight-ahead jazz, becoming the first female artist signed to the Blue Note label and recording five albums there. The title of one of them, 1974's 'Who Is This Bitch, Anyway?,' gave a clue to the evolving approach of Shaw's stage show, which mixed humor and improvised monologues with music. Shaw's virtuoso vocal stylings often evoke comparisons to Sarah Vaughan and Dinah Washington.

Marlena continued to cultivate her "pop instincts" as well. In 1977 she moved to the Columbia label and capitalized on the growing popularity of disco music with her 'Sweet Beginnings' and its 'Go Away Little Boy' single, which became another of her most famous songs. She recorded three albums for Columbia, spawning several major dance-club hits. The single 'Don't Ask to Stay Until Tomorrow,' from 1978's 'Acting Up' album, was the theme song of the highly successful film 'Looking for Mr. Goodbar.' Her final album for Columbia is a deliscious disco classic entitled 'Take A Bite' featuring a stunning Scavullo portrait of Marlena in a see-through blouse. Check it out in Google Images and see for yourself!

Even though she has never become a household name, Shaw is something of a fixture on the jazz nightclub scene. Her routines mix her hits with virtuoso treatments of standards and her own compositions, complete with formidable "scat" singing skills, and her improvised comedy is always a part of her music. She tours on an international circuit and accumulates fans in such places as England and Japan. Two compilation albums, 'Go Away Little Boy: The Sass & Soul of Marlena Shaw' and 'Anthology,' brought new listeners to her older music, and fans of all ages frequent her shows.


I have been a devout follower of Marlena Shaw's music for many years now. It's easy to recognise her as one of the best in her field. I have 175 Marlena Shaw songs in my I-pod! They are all outstanding. This is the third time I've had the honor of working with Miss Shaw. We shot these new photos in Newport Beach, California with some help from Eric Venturo, Rudy Calvo and Angela Johnson. Do yourself a favor and check out her music which is all classic!

AM: Marlena I know you don't like giving interviews, so thank you for talking to me.

MS: It's so much better if you can just catch me talking because nobody can ask questions.

AM: What are you up to next?

MS: I'm on my way to Europe again.

AM: And you are looking forward to it?

MS: Am I ever! I have a ball over there.

AM: There are a lot of youtube videos of your performances from Europe.

MS: Yeah there are and I love that!

AM: I love your history, like the fact that John Hammond discovered you!

MS: Well the funny part about all this is John told me I needed more experience at the point he was working with me. He brought me in to New York and I had an audition for him. He had Ellis Larkin play for me and you can't get no better than him. He thought I needed some experience and that maybe I could even get with Count Basie. (laughing)

AM: You did work with Count Basie didn't you?

MS: Yes a few years later.

AM: How long did you play with Count Basie?

MS: I'll be honest, I don't really remember. Now this is sounding like an interview. We're not going to do it this way! (more laughing)

AM: I understand. I have been listening to the blue note albums and they are phenomenal. I really like "Just A Matter Of Time."

MS: I like those also. I remember I was planning on leaving Blue Note at that point.
I had one of those attitudes.

AM: Do you enjoy running into your fans?

MS: Yes, I was in Palermo when my husband and I were walking down the Mediterranean and I said to him, "There's some black people down there."
He said, "How can you tell they are black people?"
I said, "I can tell by the way they're walking." Sure enough as we were approaching each other we introduced ourselves and one of the guys was just carrying on. He was saying how much his Dad liked my music. We were laughing about that.

AM: I also really like your Columbia albums. I'm loving "I'm Back For More." What do you like?

MS: I like that cut. It's ok. I've done so many songs I don't have preferences.

AM: Well you are great at all of them.

MS: I'm not going to sing any song I don't like. For the most part I sing things I like, especially in Europe and Japan.

AM: You are still doing a lot of your talking and rapping in concert aren't you? You are world renowned for that!

MS: Certainly, some places I go it's like stop singing Marlena and just talk.

AM: What about playing piano?

MS: No I am not giving up my nails honey! That's all I got left for people to look at.

AM: But you've played on an album before.

MS: Oh on at least two albums I have played Gospel piano.

AM: Are you a sports fan?

MS: Oh yes, I like it all except hockey. I don't know what it's about. I especially like football. Somebody sampled "Woman Of The Ghetto" and of course changed it a bit. They played it during last years playoffs.

AM: How did you find that out?

MS: I'm watching the game and all of a sudden I hear something I recognize and say to myself, "That's me!" My son was outside ringing the bell and I'm pointing at the TV. He wanted me to open the door so when he got in I grabbed him and hugged him and he's saying, "What, what?" I told him that's me! He had already been hearing the sample on the radio.

AM: When you get sampled does it bring you more attention?

MS: I don't know. I know the mailman brings the checks since I published it.

AM: Do you love living in Las Vegas?

MS: Absolutely, I would not live anywhere else, unless somebody gave me a Palace in New Zealand. I love it there.

AM: I am in love with the songs "Blackberry Winter" and "Things Don't Ever Go My Way." You sing those songs so good.

MS: Those songs are so good and written by Loonis McGlohon. He was a dear, dear friend of mine who lived in Charlotte, North Carolina. He passed away a couple of years ago. He was the first person to actually call my attention to the fact that the South had something to offer! I was thinking it was old trees with dead people. You know what I'm saying? I come from that era so when I met him he had such a way about him so I couldn't help myself but to love him and his music.

AM: Does he have more music you could record?

MS: He had many songs. I had tried to get "Blackberry Winter" recorded with several companies that I had been with. It took an arrangement that people could relate too. It took Dave Hazeltine to make it work. If I can get Dave and we can look at some of the other music then who knows? It's hard because Dave's schedule is really busy and let's face it, I'm traveling all the time myself.

AM: Marlena I must bring up the fact that you are so sexy! Can you comment on that for me?

MS: You know a lot of different writers over the years have called it sassy rather than sexy. I think it's in the eye of the beholder!!! (laughing) Yes darling!

AM: Well I certainly like it and I think you are designed to sing that swing and sass!

MS: My uncle had a lot to do with it. I learned to sing that swing by listening to him play trumpet.

AM: Do you ever just sing for fun?

MS: I always sing for fun even when I'm being paid, so nothing has changed.

AM: I read somewhere that someone called you a natural singer. Do you know what that means?

MS: I think this particular person, who I believe was Judith Schlesinger, meant like a natural resource, like water. My singing is so natural. I took one lesson in my life and that was because I was breathing incorrectly. I wasn't using my whole diaphragm. I went to a lady in Vegas. She taped the lesson and told me I didn't really need any singing lessons.

AM: Why do you think your fans love you so much?

MS: I'm so blessed to love them all. I have no real answer for that. I know that I have been chosen to do what I do so I get on with it. I don't want to hear no excuses. If you really take the time to be in a loving mode, because let's face it we've all had times when we are mad at the world, you will return to a loving place.



¿Me amas?



Un día, temprano por la mañana, me levanté para observar la salida del Sol. !Oh, la belleza de la Creación de Dios queda mas allá de la descripción! Mientras observaba, alababa a Dios por su bella obra. Mientras estaba sentado ahí, sentí la presencia del Señor conmigo.

Entonces, me preguntó, "¿Me amas?"

Yo contesté, "¡Por supuesto, Señor! !Tú eres mi Señor y Salvador!"

Entonces me preguntó "Si estuvieras físicamente incapacitado, ¿me amarías?"

Me quedé perplejo. Mire abajo. Mis brazos, piernas y el resto de mi cuerpo y me pregunté cuantas cosas sería incapaz de hacer. Las cosas que hoy me parecen tan sencillas. Y contesté, "Seria difícil, Señor, pero aún así te amaría"

Entonces el Señor dijo, "Si estuvieras ciego, ¿amarías aún mi creación?".

¡Cómo podría amar algo, siendo incapaz de verlo! Entonces pensé en toda esa gente ciega en el mundo entero y cuantos de ellos aún aman a Dios y a su Creación. Así que contesté, "Es difícil pensarlo, pero aún te amaría."

El Señor entonces me preguntó, "Si fueses sordo, ¿oirías aún mi Palabra?".

¿Cómo podría oír algo siendo sordo? Entonces comprendí. Escuchar la Palabra de Dios no es meramente usar nuestros oídos, sino nuestros corazones. Contesté, "Sería difícil, pero aún oiría tu Palabra".

El Señor entonces preguntó, "Si estuvieses mudo, ¿alabarías aún mi Nombre?". Pero, ¿cómo puedo alabar sin voz?

Entonces se me ocurrió que Dios desea que le cantemos desde nuestra alma y corazón. No importa cómo sonamos. Y cuando alabamos a Dios no lo hacemos siempre con un cántico, pero cuando somos perseguidos, le damos alabanza a Dios con nuestras palabras de gratitud. Entonces contesté, "Aunque no pudiera cantarte físicamente, alabaría aún tu Nombre"

Y el Señor preguntó, "¿En realidad me amas?"

Con valor y profunda convicción, le contesté rotundamente, "!Sí Señor! ¡Te amo por que Tú eres el Dios único y verdadero!"

Pensé que había contestado correctamente, pero Dios preguntó, "¿ENTONCES POR QUÉ PECAS?"

Contesté, "¡Porque soy sólo un humano, y no soy perfecto!" "ENTONCES ¿POR QUE EN TIEMPOS DE PAZ ESTÁS TAN LEJOS DE MÍ? ¿POR QUE SÓLO EN TIEMPOS DE ANGUSTIA ORAS SINCERAMENTE?" No hubo respuestas. Sólo lagrimas.

El Señor continuó, "¿Por qué solamente cantas en la congregación y en los retiros espirituales? ¿Por qué me buscas sólo en tiempos de adoración? ?Por qué pides cosas tan egoístas? ¿Por qué pides sin tener fe?" Las lagrimas continuaron rodando sobre mis mejillas. "¿Por qué te averguenzas de mí? ¿Por qué no estas esparciendo las buenas nuevas? ¿Por qué en tiempos de persecución, lloras con otros cuando te ofrezco mi hombro para que llores? ¿Por qué pones pretextos cuando te doy la oportunidad de servir en Mi Nombre?"

Intenté contestar, pero no hubo respuesta que dar.

"Eres bendecido con la vida. No te hice para que desperdiciaras este regalo. Te he bendecido con talentos para servirme, pero continúas dándome la espalda. Te he revelado mi Palabra, pero no obtienes el conocimiento de ella. Te he hablado pero tus oídos estaban cerrados. Te he mostrado mis bendiciones, pero tus ojos nunca las vieron. Te he mandado mis siervos, pero permaneciste sentado inmóvil mientras ellos eran rechazados. He oído tus oraciones y las he contestado todas.

"¿En verdad me amas?" No podía contestar. ¿Cómo podría hacerlo? Estaba increíblemente apenado. No tuve excusa. ¿Qué podía decir a esto?

Cuando mi corazón hubo llorado y las lágrimas habían fluido, dije "¡Por favor, perdóname Señor! ¡Soy indigno de ser tu hijo!"

El Señor contestó, "Esa es mi Gracia, Hijo mío".

Entonces le pregunté, "¿Entonces por qué continúas perdonándome? ¿Por qué me amas tanto?"

El Señor contestó, "Porque tú eres mi creación. Tú eres mi hijo. Nunca te abandonaré. Cuando llores, tendré compasión y lloraré contigo. Cuando estés gozoso, me alegraré contigo. Cuando estés deprimido, te animaré. Cuando caigas, te levantaré. Cuando te sientas cansado, te llevaré sobre mis hombros. Estaré contigo hasta el fin de los días, y te amaré por siempre."

Nunca antes había llorado como en ese momento. ¡Cómo pude haber sido tan frío! ¡Cómo pude lastimar a Dios con todo lo que hice! Le pregunté a Dios, "¿Cuánto me amas?"

El Señor me estrechó en sus brazos, y contemplé sus manos cicatrizadas por los clavos. Me incliné a los pies de Cristo, mi Salvador. Y por primera vez, en verdad oré.

Saturday, March 20, 2010

The evolution of an oil painting color palette

In recent days I have been engaged on various projects in my studio. Most of these projects consist of oil paintings on canvas and wood panels of different sizes. For all of these I use a consistent palette with predictable results that enables me to keep the work under an relatively speedy and ordered process. By having all of my colors premixed on my palette I avoid wasting time between focusing on a composition and mixing colors. By just concentrating on picking up colors from the palette with my brush and adding them to my composition, the process of painting becomes more direct, engaging and less distracting.


First of all I want to emphasize as I have done previously in demos and classes that there is no "one" way of doing art and the reader and art student should assume that this formula may work for some forms of painting and may not be well suited for other forms of painting. In my case, it has proven to be the most effective when it comes to small and medium sized highly detailed and well rendered realistic oil paintings on canvas and panel. I have worked with this palette on a few occasions for bigger works but this required using more painting mixed on a larger palette.


In an older post on this blog I already mentioned the importance of the use of this palette. It is called a "closed" palette because it leaves little or no space for mixing more colors once it is completed. An open palette is what most painters learn to use and use it freely mixing colors without any specific order. A traditional "open" palette is composed of an "spectrum" place where one adds the color, usually on the outer rim of the palette and the "atrium"  (place where one mixes colors together, usually at the center of this palette.) This is the palette that most artists I know currently use. I myself worked with it for some time and it was the first palette with which I learned to paint much to my own frustration. One thing is for sure, it has been the most popular and preferred palette in history. Of course this doesn't mean its the best palette we can use.

 "Open" oval shaped palette  v.s. "closed" rectangle shaped palette
As the term "open" implies, this is a painters palette that allows you to mix new colors at any time while painting and even though one may follow a specific order from values to chromatic intensity, it is a very flexible palette, allowing certain chaos to reign in it. It is a wonderful palette to use and in some works I still find myself making use of it. But some it has some problems. These problems may give a hard time for some painters who are looking for order and structure not only for their ideas but for their colors as well. 
Many of my most disastrous paintings have been produces by the "open" palette. First I found myself trapped with many odd mixtures I could not replicate once the colors dried. Also I found it quite easy to break with tonal  and chromatic unity using a wide range of colors on an "open" palette. I remember giving up painting for a while and going back to drawing after feeling frustrated with the chaotic  muddy mixture of colors I had created on my palette. Then I studied under Rose Urbina a professional portrait artist who had studied and followed the tradition of John Singer Sargent. She introduced me into using the "closed" palette for a portrait. Pre-mixing all of these colors on my palette took over an hour. Very boring after a while but the results of it made every minute of this portrait painting worth it.The idea was to have as many value scales of strips as possible of every color one used on the painting allowing more richness in light and darkness of each color. By having  white mixed with black and all the grays in between on a horizontal strip of the palette, one could mix these with the different reds below, graying and de-saturating these in turn. The "closed" palette did limit a bit my color selection but in turn it added more richness to my values and values (light and darkness in colors) has been the major concern of the great European masters from the Renaissance and Baroque.

My studio setup left to right: color palette, laptop and easel with painting

Over time I experimented over many different surfaces and used many palettes but have returned once more to this "closed" palette. at the end of each painting session I have evaluated the creative process analyzing everything from the brushes and colors I use to my palette and the way I arrange and mix my colors. If one is aware of this and is willing to get rid of bad habits and willing to spend more money on better art supplies, it should be no surprise that the work in turn should improve. I shall write more about these issues in future posts but here I have turned my attention towards my palette.

7 color palette

Here's my most recent palette photographed with the seven colors I use identified. I have used only Raw Umber mixed with white with 8 value scales between these two colors. This is my first strip
On my second strip I have mixed Ivory black with Yellow Ocher having at least three or four values in between and from Yellow Ocher to white, four values in between. Then on the lower strip I have mixed Alizarin Crimson with Cadmium Red Light having at least two to three variations in between and from Cadmium Red to White mixing at least four value scales. The last value strip is composed of a bluish black mixed gradually with white. The bluish black may be indigo blue or Ultramarine blue mixed with Ivory black. A drop or two of "oil of cloves" may be added to each of the seven colors. This will  extend the drying time of the oil paint allowing you to work on a painting for about a week instead of a day or two without using the clove oil. The palette is a clear Plexiglas 18" x 24" over a cardboard painted gray. The neutral gray ground will give you a correct perception of your true colors while the Plexiglas being a nonabsorbent surface will keep the paint wet for a longer time and it is also easier to clean with a palette knife.  As one may see in the picture colors may be mixed between the horizontal value scales I have described creating a  much more complex diversity of colors. A "closed" palette like this one will enable you to paint  human figures, animals and landscapes with rich values and in chromatic proximity to the work of the "old masters" who did not use a wide range of bright colors like most painters use today . In no way it should limit your imagination to have a limited color palette but on the contrary give free reign to it and total freedom to concentrate on your own compositions.  If you enjoy the colors of Leonardo, Caravaggio and other great painters from the Renaissance and Baroque periods, you may wish to consider using a color palette similar to this one.

La vacuna contra el cáncer

Es increíble la cantidad de gente que pide oración por tumores malignos que sufren niños y adultos, hombres y mujeres. Es como si la enfermedad se extendiera cada vez más, como siguiendo un invisible hilo conductor que va anudando a toda la humanidad. Sin embargo, pocos piden oración por tumores del alma, tumores espirituales, que también se derraman sobre el mundo como una catarata de lodo que enturbia y oscurece, ahoga y mata.

Alguien me dijo una vez que es preferible tener un cáncer en el cuerpo, y no en el alma. Para mucha gente ésta frase sonará extraña, porque se conoce muy bien el cáncer de la carne, sin embargo es bastante desconocido el cáncer espiritual, en sus alcances y consecuencias. Nuestra pobre alma, a pesar de que nuestro cuerpo goce de vida plena, puede estar muerta, muerta a la Gracia. Por eso es que una conversión es siempre el milagro más grande, porque es simplemente una resurrección de nuestra alma, una vuelta a la vida de Gracia. Como nuestro cuerpo tiene vida, también nuestra alma la tiene, cuerpo y alma no pueden ser vistos por separado. Así se ve a muchas gentes que caminan y viven, pero sin embargo tienen el alma vacía, mortecina. Los cánceres espirituales han ido ahogando a esas almas, hasta quitarles toda vida, toda luz y mirada espiritual. Gente que vive una vida vacía, sin Dios, sin un pensamiento o movimiento hacia el deseo de amarlo, de reconocerlo, de agradarle, de conocer y hacer Su Voluntad.

El alma, igual que el cuerpo, debe ser alimentada con cuidado, y cuidada en forma diaria. Si al cuerpo se le da comida basura durante bastante tiempo, se enferma. Igual con el alma, sólo que la comida basura en este caso es lo que se ve en televisión, lo que se lee, lo que se aprende teniendo malas amistades. Si el cuerpo respira humo de cigarrillo, enferma en sus pulmones. Si el alma respira el humo de Satanás, pierde la capacidad de respirar el aire puro que trae el soplo del Espíritu Santo. Tumores que responden al propio descuido del hombre, a su falta de amor por su cuerpo, y su alma.

Cuando el cáncer ataca el cuerpo, y el alma está viva y saludable en la Gracia del Señor, se produce una unión con Dios en la seguridad del destino de gozo que esa alma tiene. La persona sufre miedos, dolores y tristezas humanas, pero una alegría espiritual envuelve su alma, en la visión anticipada del desposorio espiritual que se avecina. Cuando el cáncer ataca el alma, y el cuerpo está vivo y saludable, es poco lo que se nota a nivel humano. Sin embargo, esa persona está en peligro mortal, sujeta al riesgo supremo de que su cuerpo muera con su alma en ese estado, sin haber resucitado antes del tránsito ¡Difícil imaginar una situación más desesperante! Si, desesperante, porque esta alma no tiene esperanza, no se ha abierto a la Gracia que garantiza la promesa del Reino, más allá de las desventuras humanas que le toquen vivir.

Y finalmente, cuando el cáncer ataca cuerpo y alma a la vez, la persona se enoja con la vida, con Dios, con quienes la rodean. Por supuesto, si no hay esperanza, sólo queda la desesperación. Hay que dar ayuda a estas almas, para sanar el cáncer del cuerpo, pero fundamentalmente el del alma. Que en el dolor y la enfermedad la persona reconozca y recupere a Dios. Si el alma resucita, y la persona vuelve a sonreírle, a llorar, a pedirle, podrá pasar cualquier cosa al cuerpo, pero el alma estará salvada para toda la eternidad.

Hay muchas personas que sólo piensan en fiestas en las que todos beben, todos fuman, todos se adormecen con música que atonta. La publicidad nos vende un mundo de almas muertas. Veo la imagen de cuerpos vacíos, que se mueven y hablan, pero están vacíos espiritualmente. Estos cánceres espirituales son invisibles a los ojos humanos, como muchos tumores malignos del cuerpo también lo son. Hace falta buen diagnóstico para reconocerlos, a tiempo, y proceder a la terapia que intente una cura. Pero, irremediablemente, sin una cura efectiva ambos conducen a la muerte.

Mientras tanto, los cristianos tenemos la vacuna contra el cáncer espiritual guardada en nuestra casa, y no la damos a los enfermos ¡Tenemos la cura y no la compartimos con los demás! Para hacer las cosas más ridículas aún, ni siquiera usamos la vacuna en nosotros mismos. Nos estamos muriendo y la tenemos guardada allí, sin que nadie la utilice. Muchas veces tenemos ante nuestros ojos a nuestros propios hijos muriéndose de cáncer del alma, y ni siquiera movemos un dedo para darles la medicina. Somos tan necios, que pese a haber sido educados como médicos del alma, discípulos del Medico Salvador, no ejercemos la profesión de la que fuimos investidos en el Bautismo.

Está claro que es preferible un cáncer del cuerpo, que no mata el alma, y no un cáncer espiritual, que trae acarreada la muerte eterna. Un cáncer del cuerpo puede ser, en cambio, la puerta a la resurrección del alma. La medicina está a nuestro alcance: es la Palabra de Dios, Palabra de Amor que envuelve a todo el universo, que resucita y da vida, vida eterna.

webcatolicodejavier.org